Van 26 oktober tot en met 4 november - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Harmen Weinreich - WaarBenJij.nu Van 26 oktober tot en met 4 november - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Harmen Weinreich - WaarBenJij.nu

Van 26 oktober tot en met 4 november

Door: Harmen

Blijf op de hoogte en volg Harmen

06 November 2012 | Peru, Cuzco

Om van Bogoto tot Cuszo te komen heb ik drie grote busreizen gemaakt. Van Bogota naar Guayaquil in Ecuador, van Guayaquil naar Lima en van Lima naar Cusco. De eerste was de langste, die duurde twee nachten. Quito had zo mogelijk een nog mooier busstation dan Bogota, met meerdere verdiepingen en de bussen hadden op elke verdieping standplaatsen. De omgeving van de Terminal was een wirwas van viaducten en bruggen. In de bergen en het platteland waren veel mooie uitzichten, maar ze gingen vrij snel vervelen. Het leukste was om vanuit de bus de marktjes en straatjes van de kleine stadjes langs de weg te zien. Mijn buurman op deze reis was meneer Joseph Martinez. Hij was zwijgzaam, behalve wanneer hij zijn moeder opbelde, maar we leken een onderling begrip te hebben. Als hij bij een stop al aan een tafeltje zat om te eten schoof hij een stoel voor me uit als ik in de buurt kwam en hij bood me beide nachten zijn pijnstillers aan, die ik maar beleefd afwees. Verder was dat hele busreizen niet heel boeiend. Soms maakte ik wat foto´s van het landschap, ik las die dagen veel en zag veel films met Jason Statham. Hij schijnt hier ook populair te zijn.

Guayaquil en Lima zijn allebei mooie steden, wel erg verschillend.
Guayaquill leek nieuwer en had niet zo´n statig oud centrum. Het oudste deel lag op een heuvel en was een nieuw opgeknapte woonwijk vol ateliers en cafés. Het hotel in Guayaquil had heuze kakkerlakken en in één van de stadsparkjes liep een stuk of twintig varanen rond, ze concurreerden met de duiven voor het brood dat mensen strooiden. De kerken, allemaal katholiek, waren zeer uitbundig versierd. Heiligen in het neonlicht, dieprood nepmarmer en batterijen beeldschermen om de predikant overal even goed zichtbaar te maken. Het contrast tussen het rijke centrum en de stad waar de gewone mensen woonden was vrij shockerend. Over een afstand van vijftig meter verdween al het private beveiligingspersoneel. De afvoergootjes stroomden vol met blauwe stinkende chemicaliën en overal verschenen ongezond uitziende honden. Ik ben niet lang in dat deel van de stad gebleven, ik kwam er terecht omdat ik nergens anders een groentestal kon vinden....
Lima was constant bewolkt en zeker het oude centrum straalde iets van ouderwetse klasse en charme uit. Ook hier was het contrast met de normale wijken groot, maar minder shockerend als in Guayaquill, of anders lagen de twee extremen niet zo dichtbij elkaar. Ik verbleef in een verassend goedkoop hostel. Verassend goedkoop omdat het versierd was met allerlei neoklassieke standbeelden en met een dakterras met pauwen, papegaaien een café en een schildpad.

Ik dacht dat ik zondag de vierde om vier uur met de bus in Cuzco aan zou komen. Het bleek iets eerder te worden, namelijk negen uur ´s ochtends. Ik kon mijn gastgezin echter niet meer bereiken dus heb ik maar een stukje rondgelopen en wat gelezen voordat ik opgehaald werd. Het stuk busreis van die ochtend had wel meteen het mooiste uitzicht van de hele tweeënhalve week reizen die ik achter rug had. Groene bergen, witte pieken, wolken van dampen die opstijgen vanuit de bossen.
Ik ben blij dat ik weer iets van een kamer kan inrichten en even niet hoef te reizen of me hoef te haasten om alle hoeken van een stad te bekijken voor ik verder ga.
Groetjes,
- Harmen.

PS, foto´s volgen. Een paar, in ieder geval.

  • 06 November 2012 - 23:42

    Pap:

    Hoj Har het gaat dus iets beter met dit gedeelie van de reis,hopelijk blijft het zo ik hoop dat je bij gastgezin toch aankomt. Het is leuk om deze verslagen te lezen.ik neem het je niet kwalijk dat je mijn verjaardag vergeten bent,en ben blij dat het je goed gaat. bram(pap)

  • 06 November 2012 - 23:46

    Pap:

    P.S fotos zijn alytijd leuk en het volk wil fotos. Pap(alias Bram).

  • 07 November 2012 - 12:05

    Daan:

    Lekker bezig ouwe dibbes. En bovendien lekker onderhoudend, grappig en droog neergepend! Ben benieuwd naar je overige ervaringen, encounters met locals en dubieuze types, de dagen dat je wel pijnstillers van vreemden aanneemt (goede keuze om 't niet te doen), natuur en je aankomst op je langdurige verblijfplaats. Veel plezier. Al 2,5 week. Time flies!

    Peace,

    Daan

  • 07 November 2012 - 16:24

    Jip:

    Harmie! Leuk om te lezen alles! We denken aan je hier! Ben benieuwd hoe je het nu gaat hebben nu je een beetje klaar bent met ov'en.

  • 13 November 2012 - 15:49

    El Picú:

    Kerken en kakkerlakken!
    Pauwen en papegaaien!
    wat een spannende verhalen!

  • 16 November 2012 - 15:04

    Birgit:

    He harmie,

    Ik lees nu pas al je verhalen! Wat balen zeg dat je reis zo kut is verlopen!! Maar bekijk het van de positieve kant, erger kan het dus niet worden! Ik hoop dat je inmiddels al lekker je plekje hebt gevonden daar en inmiddels niet eens meer aan ons denkt omdat het te leuk is daar!! Is het daar wat je ervan verwacht had??

    x

  • 21 November 2012 - 08:18

    ERWIN:

    Goed werk Harmen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harmen

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 3414

Voorgaande reizen:

13 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

18 Oktober 2012 - 14 Maart 2013

Zuid Amerika

Landen bezocht: