Van donderdag 18 oktober tot en met maandag 22 okt - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Harmen Weinreich - WaarBenJij.nu Van donderdag 18 oktober tot en met maandag 22 okt - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Harmen Weinreich - WaarBenJij.nu

Van donderdag 18 oktober tot en met maandag 22 okt

Door: Harmen

Blijf op de hoogte en volg Harmen

28 Oktober 2012 | Ecuador, Guayaquil

Donderdag begon het dus, het liften. De eerste lift kreeg ik, misschien zoals het hoort, van mijn moeder. Ze bracht me ´s ochtends vroeg naar een groot tankstation en rustplaats aan de A2. Daar ben ik begonnen, om in de motregen meteen al iets aan idealisme in te boetten. Bestuurders negeerden me of weigerden, keer op keer. Vrachtwagenchauffeurs hielden zich allemaal aan de regels, die meestal stellen dat ze niemand mee mogen nemen. Mijn eerste lift kreeg ik van twee taxichauffeurs die me voor vijftien euro wel naar Culemborg wilden brengen. Later had ik wat meer geluk, maar het bleef eigenlijk de hele dag bij kleine stukjes rondgebracht worden. Verschillende vrienden hadden me mooie verhalen verteld over mensen die ze uren lang meenamen in de auto, ik had geen dergelijk geluk. Ik heb die dag wel bij een boel verschillende mensen in de auto gezeten. Zoals Guy, de gestresste brillenverkoper met smetvrees; die me vertelde dat ik gek was en weigerde mijn hand te schudden (omdat ik deze zeker al lang niet gewassen had) maar zich wel beter leek te voelen aan het eind van de rit.
Ik sliep die nacht in Lille, in een relatief goedkoop hotel. Ik stresste me echter kapot over het geld dat ik niet meer in zuid amerika kon uitgeven. Daarnaast kwam dat ongemak waarschijnlijk doordat ik de hele dag in allerlei verzoeken afgewezen werd en doordat ik vrij laat door Lille moest hollen op zoek naar een slaapplaats. Meteen de eerste dag al moest ik me beroepen op het extreem opbeurende boek dat mijn huisgenoten aan de zuiderzeeweg voor me gemaakt hadden.

De volgende dag heb ik voornamelijk met de trein kilometers gemaakt. Ik wou Parijs ontwijken omdat iets me bijstond dat die stad zeer moeilijk was om als lifter te verlaten. Vanaf Orleans kreeg ik een lift van een technicus aan de Franse peage wegen. Daarop volgden een aantal korte liften van behulpzame lui die me aan een betere liftplaats wilden helpen, tot een oud dametje me uiteindelijk in een weiland achter liet. Daarna ben ik door een trucker opgepikt en naar een F1 hotel verderop gereden. Ik hoop dat ik de volgende keer liften onthoudt kritischer te zijn over wat voor soort liften nuttig zijn.... Hoe blij je ook bent om uit de regen te stappen. Desondanks heb ik ook liftend best wat afgelegd die dag. Het was verrassend hoe vermoeiend deze manier van reizen was. Vooral deze nacht ging ik vroeg slapen en bleef ik lang liggen, zo´n twaalf uur in totaal. Daarnaast had ik totaal geen zin om iets anders uit te voeren behalve slapen tot ik van mezelf op pad moest. Een vreemd contrast met thuis, waar ik mezelf juist veel energieker dan vroeger voelde.

De derde dag van het liften heb ik alleen ´s ochtends gelift. Ene Joachim, een fijne kerel in een feestelijk pak met een hoed bracht me naar Angouleme. Hij zag me schrijven aan een bordje ´Bordeaux´ en stopte al voor ik mijn hand opstak. Daarna zat ik bij een gezin in de auto die me verder wilden brengen, maar zo ver als ze wilden gaan bleek een rotplek te zijn. Daarom brachten ze me maar weer terug naar het station van Angouleme. Ontzettend vriendelijk van ze, maar je gaat je er wel stom van voelen, ze hebben uiteindelijk een rondje voor me gereden. Ik ben toen maar met de trein over Bordeaux naar Bayonne gereden. De treinreis deed me goed. Het regende harder dan de andere dagen. Toch wou ik misschien wel die avond nog de grens over liften, naar Spanje. Na een korte tijd achter het internet in een plaatselijk cafe sloeg mijn stemming compleet om. Ik heb in wanhoop aan een buschauffeur gevraagd of ik verder moest liften of een slaapplek zoeken. Hij heeft me naar het F 1 hotel van Bayonne gebracht.

Waarschijnlijk was deze ochtend het zwaarst van de reis naar Madrid. Het regende nog steeds zo hard en ik stond om zes uur aan de kant van de weg, weigeringen te incasseren. Uiteindelijk ben ik door een fransman aan de peage op de grens met Spanje afgezet. Daar mag je dus helemaal niet liften en na een tijdje werd ik vanuit het kantoor weggeschreeuwd. Ik ben in de stromende regen de grensplaats Irun ingelopen, raakte mijn liftbordje kwijt, kwam erachter dat ik ook mijn spaanse woordenboek kwijt was en ben ik weer een hele tijd te vergeefs aan de weg gaan staan. Toen ben ik maar met de bus naar het station van Irun gegaan, vanwaar een tourbus rechtsstreeks naar Madrid zelf reed. Daar was het gelukkig wel zonnig....

De busrit duurde zeven uur, van elf tot zes ongeveer. Ik heb the Picture of Dorian Grey van Oscar Wilde uitgelezen en wat getekent en weer aanzienlijk opgedroogt en opgebeurd. Ik zou twee nachten in een hostel in Madrid slapen. Toen ik al voor twee dagen een kamer had geboekt herinnerde mijn moeder me er per SMS aan dat ik de tweede nacht ook op het vliegveld kon slapen. Uiteindelijk zou ik blij zijn dat ik dat niet heb gedaan. Daarover meer in het volgende bericht.
Ondertussen was een dag in Madrid rondlopen ontzettend fijn. Even geen rugzak, even niet constant iets nodig hebben van mensen, lekker rondkijken en dingen eten. Madrid is vrij bombastisch opgezet met overal grote pleinen met fonteinen en imposante namen en grote beelden. Ook heeft Madrid een gigantisch stadspark, het lijkt bijna zo groot als het hele centrum van de stad! De grotere paden door het park zijn bijna twintig meter breed en overal zijn afscheidingsheggetjes, monumenten, fonteinen en vijvers. Het was best wat om te zien.

  • 29 Oktober 2012 - 08:30

    Cristel:

    Goeie doorzetter ben je toch he! Je hebt ws het moeilijkst nu wel gehad :) Lekker genieten van het mooie weer wat je nu tegemoet komt!

  • 29 Oktober 2012 - 12:12

    Maryse:

    Hai Harmen,
    Leuk om verhalen van je te lezen. Ook al zijn ze nog wat verdrietig.
    Vanaf nu wordt het ongetwijfeld alleen maar beter! :)
    Knuffel!

  • 29 Oktober 2012 - 16:01

    Saul:

    Buena suerte Harmen! Ya puedes hablar español!Het is hier koud en het regent... Mrrrp

  • 29 Oktober 2012 - 17:28

    Jasper:

    Hoi Harmen,

    Leuk om al iets te lezen over je reis! En wat betreft die tegenslagen: voor je het weet zijn het alleen nog maar mooie verhalen. Ik wens je een goeie tijd!

    Groet,

    Jasper

  • 29 Oktober 2012 - 20:17

    Danny & Manou:

    Hey Harmpie!

    Tof om op deze manier op de hoogte gehouden te worden van je avontuur! Hou vol en geniet van deze mooie ervaring. We denken aan je.

    Dikke kus, Danny en Manou (en Jake)

  • 30 Oktober 2012 - 08:33

    C.Weinreich:

    Lieve Harmen, fijn om zo op de hoogte gehouen te worden.
    Het kan nu alleen maar beter worden!veel geluk op je verdere reis! Mam

  • 30 Oktober 2012 - 09:25

    Tanja:

    Hoi Harken,

    Wat een belevenissen! hou vol, zo te horen heb je het zwaarste deel van de reis al gehad!
    Geniet!

  • 30 Oktober 2012 - 09:48

    Yor:

    Hey Har,

    Ik vind deze site zomaar via Facebook...!
    Ik had ook geen idee dat je in Spanje niet mocht liften. Hoe is Madrid in vergelijking met Barcelona (waar je toch ook heel even bent geweest)?

  • 30 Oktober 2012 - 09:58

    Erwin:

    Vet om te lezen Harmen! :) Ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren. Groeten vanuit A'dam.

  • 30 Oktober 2012 - 11:00

    Robin:

    Als het even niet lekker gaat: Het loopt wel los (komt wel goed). Dit is het avontuur en ik ben stink jaloers op je. Geniet ervan ook al heb je "Hans Anders" met smetvrees naast je, of een demente oma die je ergens in de middle of nowhere afzet. Het loop wel los.


  • 30 Oktober 2012 - 11:44

    C Weinreich:

    Leuk om te lezen top Har.Bentrots op je Pa.

  • 30 Oktober 2012 - 20:29

    Beate:

    Hey Harrie pas goed op jezelf. Veel.plezier en geniet ervan. Je hebt al een hoop beleefd. Xxx Beate

  • 05 November 2012 - 10:13

    Iris:

    Tja harmie, had je maar een rokkie aan moeten trekken!;)

  • 19 November 2012 - 14:04

    Jasper Heinsbroek:

    Hoi Harmen,

    Leuk en meeslepend relaas van je eerste belevenissen. Ik hoop dat de rest van je reis voorspoedig verloopt en dat je zonder onverwachts oponthoud de andere kant van de oceaan (en evenaar!) bereikt voor een prettig Zuid-Amerikaans avontuur.

    Groet,
    Jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harmen

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 3406

Voorgaande reizen:

13 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

18 Oktober 2012 - 14 Maart 2013

Zuid Amerika

Landen bezocht: